Dutch article by Voka Antwerp: PlayPass biedt managementtool én zorgeloos feesten (of vice versa)

Voorgedrukte toegangstickets zijn de nitief out en de tickets die u thuis print om aan de ingang van een evenement handmatig gescand te worden zijn eigenlijk ook al op hun retour. De wereld ligt aan de voeten van de tickets die contactloos worden gescand én waar een elektronische portefeuille aan verbonden is. Resultaat: een zorgeloze bezoeker die zich niet meer moet bekommeren om cash geld en een organisator die zijn festival volledig in kaart heeft. ‘En dat is nog maar het begin,’ aldus David De Wever, CEO van PlayPass.

PlayPass werd in 2012 opgericht uit een combinatie van Playout! en Zampass. David De Wever was toen partner bij Playout!, een belangrijk Belgisch muziekmanagement- en communicatiebedrijf, en deelde de werkvloer met Zampass die software ontwikkelde voor accreditatie en publiekscontrole bij grote evenementen.

‘Tijdens de zomer van 2012 had Zampass aan Playout! gevraagd hen te begeleiden. Bij het begin van het seizoen bleek de uitwerking van de door Zampass ontwikkelde software niet goed te zijn uitgevoerd. Doordat mijn kennis van software te beperkt is, had ik Dale Hofkens, ondertussen medeoprichter en CTO van PlayPass, gevraagd om van bij het begin mee deze consultancy uit te voeren. Na de zomer zijn we dan onmiddellijk op zoek gegaan naar investeerders omdat we overtuigd waren dat het softwareidee wel goed was, maar de ontwikkeling van het product opnieuw moest gebeuren. Door het feit dat we snel investeerders vonden, konden we een deel van de intellectual property van Zampass overnemen en de nodige mensen aannemen om de software terug van nul te ontwikkelen.’

VLIEGENDE START

Het eerste jaar focuste PlayPass zich op het herontwikkelen van de toegangscontrole en de accre- ditatie voor VIPS, pers, de crew van manifestaties ...
De deelnemers aan het festival kregen een polsbandje in ruil voor hun ticket, terwijl de accreditatie gebeurde via identificatie van de identiteitskaart: op vertoon van hun ID, rolde er een bandje uit met de gepersonaliseerde toegangsmogelijkheden en de eventuele voordelen die met je status verbonden waren. ‘In jaar twee gingen we op zoek naar nieuwe investeerders en kwam de vroegere COO van Telenet aan boord. Via een samenwerking met UAntwerpen konden we rekenen op steun van het IWT (voor de som van 250.000 euro, het hoogste bedrag voor kmo’s, nvdr.) om het cashless betalen aan onze oplossing toe te voegen. Eind 2013 konden

we dit volledig uitrollen in Hongkong, op het driedaags muziekfestival Clockenflap dat 60.000 bezoekers telde.’ In 2015 heeft PlayPass in tien verschillende landen festivals ondersteund. In eigen land ging het om Graspop, Dour, Sportpaleis Group en alle Live Nation-festivals (Rock Werchter, Wercher Classic en Werchter Boutique). Maar ook paardenjumpings, motorcrosswedstrijden en voetbalwedstrijden van KV Mechelen.

Enkele maanden geleden nam de Zwitserse specialist in digitale betalingen Sandpiper Digital Payments een strategisch minderheidsbelang in PlayPass. Het bedrijf zal in de komende twee jaar een bedrag van 2 miljoen euro investeren. De Zwitsers kijken voornamelijk naar digitale betalingen en toepassingen voor toegangscontrole bij sportactiviteiten, evenementen, in het onderwijs en in de retailmarkt. Sandpiper heeft een bedrijf in Duitsland dat 60 % van alle voetbalstadia in de Bundesliga ondersteunt en in Zwitserland samenwerkt met universiteiten. Dat laatste zorgt voor een heel ander toepassingsgebied dan bij evenementen: op de unief willen studenten ook boeken kunnen ontlenen, een koffie drinken en fotokopieën nemen met één en dezelfde kaart.

SWIPEND HET LEVEN IN

Hoe werkt het? De deelnemer aan het evenement bestelt zijn ticket via internet, koppelt daar ineens een bepaald bedrag aan dat hij op het festival zal spenderen en linkt zijn profiel op sociale media aan de aankoop. Vervolgens komt hij met zijn ticket, voorzien van een barcode, naar het evenement. De barcode wordt aan de ingang gescand waarbij zijn gegevens gelinkt worden aan een chip. De bezoeker krijgt een polsbandje dat hem toegang verschaft én waarin de chip zit waar zijn virtueel geld op staat. ‘Hiervoor gebruiken we de contactloze NFC-technologie (Near Field Communication) die in het buitenland al meer is ingeburgerd, denk aan de Oystercard in het Verenigd Koninkrijk voor het openbaar vervoer.’

Swipen is het buzzword: toegangstickets worden niet langer gescand, maar de bezoeker swipet met zijn polsbandje voorbij een lezer en is binnen. Die enkele seconden tijdwinst tikken behoorlijk aan op evenementen met pakweg 50.000 bezoekers. Bovendien spaart het voor de organisator heel wat personeelsinzet uit. En op het festival zelf is het gedaan met de aankoop van bonnetjes (en er achteraf toch altijd een paar overhouden): swipen = betalen. Daarnaast is zo’n polsbandje ook handiger en veiliger dan een portefeuille die kan gestolen worden of een gsm waarvan de batterij uitvalt. Alles gebeurt in een gesloten circuit en offline, zodat een minder groot netwerkbereik (wat niet onrealistisch is op bijvoorbeeld festivalweides) geen enkel probleem vormt.

Deelnemers aan het evenement kunnen bovendien op voorhand ook nog een bepaald reservebedrag voorzien en dit linken met hun ticket. Op het moment dat hun virtuele cash is opgebruikt, kunnen zij dan dit bedrag aanspreken. ‘De grote innovatie hierin is dat de barman dan dit op vijf seconden aan je bandje kan toekennen, waardoor de bezoeker gewoon verder kan consumeren zonder eerst ergens anders geld te moeten opladen. We kunnen dit aanbieden dankzij onze samenwerking met Paypal: wij zijn momenteel de enige leverancier die op deze manier wereldwijd een gecertificeerde Paypal-oplossing kan aanbieden.’

HET VIRTUELE HART VAN HET EVENEMENT

PlayPass doet echter meer dan het ontwikkelen van de software. Ook de hardware bouwen zij zelf, hoewel dat niet echt de opzet was van bij het begin. ‘We wilden ons enkel focussen op softwareontwikkeling en gingen voor het bouwen van de leestoestellen en poortjes op zoek naar hardwarebedrijven en productiepartners. Maar we merkten dat het integratieproces niet altijd foutloos verliep. Daardoor konden we niet de service garanderen die we beloofd hadden. Op dat ogenblik percipieert de klant dit als een niet goed werkende software. Wat we willen vermijden natuurlijk. Dus hebben we zelf gezocht naar de beste compositie en integratie van bestaande materialen voor de beste performantie en een gemakkelijke installatie op evenementen. We zijn dus niet de klassieke start-up met een softwareplatform, maar ook een logistiek bedrijf. Dat geeft ons een concurrentieel voordeel omdat de organisator niet met verschillende partijen moet onderhandelen en wij op die manier achter de schermen het logistieke hart van het festival vormen. 

‘Onze dienstverlening bestaat uit vier modules: software, hardware, polsbandje met chip en mensen die de software installeren en tijdens het evenement de crew bijstaan. De organisator kiest zelf hoe ver hij wil gaan in zijn dienstverlening. Hij kan enkel de toegangscontrole nemen of ook het cashless. Qaarbij kan hij opteren om volledig zonder netwerk te werken. Kiest hij wel voor een netwerk, dan kan hij de actuele rapportering raadplegen en kunnen bezoekers hun e-wallet in de cloud aanvullen.’ Aangezien de data eigendom zijn van de organisator, biedt hem dit veel meer voordelen dan enkel de beveiligde en vlotte instroom van het publiek. Zo weet hij bijvoorbeeld in realtime hoeveel volk er zich op het evenement bevindt, hoeveel mensen hij nog kan verwachten en kan hij zijn personeelsinzet daarop afstemmen. Ook de catering levert een schat aan informatie op: welke producten zijn gegeerd, wat verkoopt er niet? Qua stockbeheer en analyse van de verschillende gegevens, levert hem dat een interessante managementtool.

BUSINESS MODEL OPSCHALEN

Ondertussen heeft PlayPass tien IT-ontwikkelaars in huis en is de uitbreiding richting Europa in volle gang: Spanje, Nederland, Frankrijk, Engeland en eerstdaags New York. Deze uitbreiding noodzaakt hen het businessmodel opnieuw tegen het licht te houden. ‘Wij zijn nu bijvoorbeeld bezig met een project in Brazilië. Maar dat is een heel gesloten markt, waar je moeilijk voet aan de grond krijgt. Je kan in die landen wel één of twee projecten zelf doen, maar als je breder wil doorbreken en de technologie in tientallen evenementen wil implementeren, dan moet je op een gegeven moment de infrastructuur lokaal gaan neerzetten. Overzeese markten kan je niet blijven organiseren vanuit België of Europa. Willen we alles zelf in eigen handen houden of ontwikkelen we een reseller-model waarbij bedrijven onze kennis inkopen en zelf instaan voor de hardware en de diensten? Dat is de uitdaging die momenteel voor ons ligt. We voeren gesprekken met mogelijke partners wereldwijd zodat we op korte termijn een definitieve keuze kunnen maken voor de toekomst.’

RFID-toegangsbandjes zullen in de toekomst nog multifunctioneler en interactiever worden, meent De Wever. Stemmen voor je favoriete act? Toegang tot een exclusief online festivalnetwerk? ‘De technologie moet op lange termijn een manier bieden om een betrouwbare communicatie te onderhouden tussen het evenement en zijn bezoeker. Een soort platform bieden waarbij er een communicatie ontstaat tussen de deelnemer en het evenement door de data op een positieve manier te gebruiken.’ Swipen terwijl je naar een goede groep staat te luisteren en even later de playlist van de band op je Spotify terugvinden. Of na je derde mojito het ideale recept voor een verrukkelijke mojito in je mailbox. De mogelijkheden zijn eindeloos en in heel veel andere sectoren toe te passen.

Link to the direct article: 
https://www.voka.be/public-flippingbooks/ca3cd707-a3cc-49a2-9832-cc9f5ae...